Zawsze zakładam dobre intencje…

Dzisiejsza Relacyjna Zanotka związana jest z tym, co cały czas obserwuję podczas edukacji zdalnej – uczniowie/rodzice coś robią albo czegoś nie robią, a nauczyciele zakładają, co dane działanie albo jego brak ma znaczyć. Niestety, najczęściej zakładają negatywne intencje po drugiej stronie.

 

Konkrety? Proszę bardzo, to zaledwie kropla w morzu:

  • Uczeń/uczennica nie ma włączonej kamery – coś tam kombinuje, nie ma go, śpi, nie bierze udziału w zajęciach, ma to gdzieś.
  • Uczeń podczas pisania testu wyłącza się – kombinuje, ściąga, próbuje oszukać, perfidnie robi sobie jaja z nauczyciela.
  • Rodzic coś skomentuje podczas lekcji online – ocenia, jest źle nastawiony, podburza dziecko przeciw szkole i nauczycielom, jest roszczeniowy.
  • Uczeń spóźnia się na lekcje – jest nieobowiązkowy, “jak on traktuje moje lekcje, mnie?!”, to jest brak szacunku, kto ma go tego nauczyć…?

Wytykam Was palcem? Czujecie się ocenieni/ocenione? Moją intencją nie jest nękanie nauczycieli/nauczycielek, którzy roboty i stresu mają teraz po kokardę. Chciałabym raczej zaprosić do szczerej refleksji – co zakładam, gdy nie rozumiem, co się dzieje albo gdy ktoś nie wykonuje moich poleceń/nie współpracuje? Jaki film na temat moich uczniów albo rodziców kręcę sobie w głowie??

 

W sytuacji edukacji zdalnej nasza komunikacja z uczniami i rodzicami jest bardzo ograniczona, tak naprawdę niewiele wiemy na temat tego, co się dzieje po drugiej stronie i o co może chodzić. A chodzić może o bardzo wiele rzeczy, a nie po prostu o to, że ktoś robi coś specjalnie i to z negatywnymi intencjami. Nie kręćmy sobie filmów w głowie, bądźmy uważni na to, co nam jako pierwsze przychodzi do głowy – bo pierwsza myśl nie zawsze jest tą najlepszą, a bardzo często ona nie będzie wspierała naszych relacji.

 

Co zamiast odruchowego zakładania, że druga strona robi coś przeciw nam? – postawa życzliwości i ciekawości: nie bądź taki pewien/taka pewna, co się dzieje, dopytaj, zainteresuj się – być może miałeś/miałaś rację, ale najpierw pokaż, że zakładasz dobre intencje. Ludzie z reguły chcą współpracować, luzie z reguły chcą być OK, a jeśli jest inaczej istnieją pewne powody, dla których nie mogą tacy być – spróbuj poznać te powody…

 

Jak Wam leżą takie założenia? Jak oceniacie szansę realizacji tego postulatu – żeby zawsze zakładać tylko dobre intencje…?

 

Refleksje Relacyjne zanotki

Comments

  • Agnieszka ,

    To prawda, że teraz nasza komunikacja z uczniami jest bardzo ograniczona. Moi uczniowie nie chcą wcale włączać kamerek (regulamin im na to pozwala), mimo że wciąż ich do tego zachęcam i cały czas prowadzę lekcje, pokazując im się. Próbuję z nimi rozmawiać na ten temat, ale prócz wypowiedzi typu: “nie mam takiej potrzeby, by kogoś widzieć podczas lekcji”, “nie chcę nikomu się pokazywać” – nie usłyszałam niczego, co pomogłoby mi ich zrozumieć. Jest ciężko i tyle. Nie rozumiem takiej postawy. Pytam ich indywidualnie, też nie potrafią podać sensownych powodów, z których wynikałyby dobre intencje.

  • Barbara ,

    Dobre relacje są niezwykle ważne, ale to dobre wyniki decydują o tym, czy uczeń dostanie się do wymarzonej szkoły czy na wymarzony kierunek studiów. Mobilizacja do pracy i pokonanie oporów ucznia do zdobywania wiedzy były zawsze celem szkoły. Dopiero po pewnym czasie dociera do ucznia informacja : pokonałem lenistwo, umiem wypełniać swoje obowiązki. Przyda mi się to w dorosłym życiu bez względu na okoliczności. Wiem o tym, nie tylko z doświadczenia osobistego, ale też uwag uczniów, już dziś dorosłych ludzi. Słyszę : gdyby nie pani… Pamiętajmy więc o zachowaniu zdrowego rozsądku. Nie gnębić, ale i nie odpuszczać. Jak się kogoś naprawdę lubi, to zależy nam na tym, aby ktoś nie popadał w tarapaty.

  • Zostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Poprzedni post
    Słowa mają moc!
    Następny post
    Korki Z Relacji – odcinek 6: możesz myśleć inaczej! – o przekonaniach w szkolnych relacjach ponownie słów kilka

    Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
    Dowiedz się więcej.

    Call Now Button