Trochę praktyki w temacie świętowania z uczniami/uczennicami…

Najpierw założenia podstawowe: gdy mówimy o szkolnym świętowaniu, często używamy określenia “świętowanie sukcesów” – co niebezpiecznego dla relacji jest w tym słowie?? Co zatem, jeśli nie sukcesy, można świętować z uczniami/uczennicami? Jeśli interesują Cię odpowiedzi na te pytania, zerknij to TEGO artykułu.
W artykule pisałam już, że świętować w szkole można wszystko: popełnianie błędów (które są naturalną drogą rozwoju), bycie życzliwym, współpracę… Dlatego to świętowanie nie musi odbywać się wyłącznie pod koniec roku szkolnego: i tak było u nas – mieliśmy sporo momentów wspólnego świętowania z moimi ósmaczkami w ciągu całego roku. Ale ostatnio bardzo nam zależało, żeby na koniec szkoły pobyć jeszcze razem, porozmawiać, spojrzeć z radością wstecz i posnuć plany.
Uważam, że najpiękniejsze rzeczy w szkolnych relacjach dzieją się właśnie podczas wyjść i wycieczek, dlatego świętowaliśmy właśnie w ten sposób. Jak się do tego zabieram?
Po pierwsze: sama zastanawiam się, na co mam czas i co jestem w stanie zorganizować. Ale też: na co mam ochotę w tym świętowaniu, bo ja też jestem ważna!
Po drugie: pytam moich uczniów/uczennice, jak chcieliby świętować, bo to oni mają być “współautorami” tego świętowania.
Gdy mamy listę, głosujemy, na co mamy ochotę (to jest fajny moment negocjowania i wspólnego ustalania kompromisów).
Kolejny krok to włączenie rodziców – to bardzo ważne, żeby informować i dopytywać ich o zdanie (w końcu będą musieli finansować niektóre atrakcje).
Następnie z uczniami/uczennicami robię plan naszych atrakcji, wpisujemy je w kalendarz, mówimy o nich, czekamy na nie, cieszymy się z nich.
Przed i po każdej atrakcji cały czas dbam o dobre doinformowanie uczniów – jesteśmy w stałym kontakcie na naszej wirtualnej grupie.
Podczas wyjść, wycieczek zawsze na początku omawiam, co jest ważne, czego oczekuję, żeby dzieciaki wiedziały, czego się spodziewać, czego nie robić.
Podczas naszych atrakcji razem z moimi uczniami/uczennicami cieszę się, bawię, korzystam, pamiętając oczywiście, że to ja jestem dorosła (ale nie pozwalam, żeby ta rola była jedyną)
Podczas naszych atrakcji staram się jak najwięcej rozmawiać z dzieciakami (wiem, że to nie jest oczywiste dla wielu nauczycieli), ale gdy wyjazd jest dłuższy dbam też o siebie (i czasem odcinam sobie w miarę możliwości bodźce społeczne, np. słucham muzyki na słuchawkach). Macie pytania, do któregoś z tych punktów? Piszcie w komentarzu, odpowiem na pewno!
I teraz obiecana lista naszych atrakcji – od razu zaznaczam, że to atrakcje warszawskie, a poza tym – większość z nich jest płatna. Chcę też uczciwie zaznaczyć, że jestem wychowawczynią klasy, w której tylko jedna osoba ma orzeczenie, a poza tym rodzice moich uczniów bardzo mnie wspierają i pomagają w organizacji wielu spraw. Oto, jak świętowaliśmy nasz koniec roku:
– wybraliśmy się na spektakl “Mury” o problemach współczesnej młodzieży i porozmawialiśmy o nim,
– pojechaliśmy na jeden dzień do Suntago,
– byliśmy na kręglach,
– rozwiązywaliśmy zagadkę w Escape Busie, który jeździł po Warszawie,
– zorganizowaliśmy sobie piknik w ogrodzie na dachu jednego z warszawskich biurowców,
– wybraliśmy się w rejs stateczkiem po Wiśle.
W planach mamy jeszcze wspólnego grilla:))
Nasza lista była jednak dłuższa, wybieraliśmy spośród:
- pikniku w parku,
- wycieczki pociągiem poza Warszawę,
- wycieczki do Łodzi,
- wyjazdu do Julinka,
- wyjścia do kina/teatru,
- wyjścia na paintball laserowy,
- odwiedzenia Invisibile Exhibition (zobacz TU)
- odwiedzenia Cosmos Museum (zobacz TU)
- wyjścia do parku linowego,
- wyjścia do ZOO,
- wyjścia na multimedialny pokaz fontann nad Wisłą,
- wycieczki po najwyższych punktach Warszawy,
- spaceru z audioprzewodnikiem,
- różnymi opcjami gry miejskiej…
Pomysłów było znacznie więcej – ważny w tym wszystkim jest głos uczniów, a nie mój własny. Wychodzę też z założenia, że najlepiej sprawdzają się wyjazdy i wyjścia, które same organizujemy, a nie zorganizowane przez biuro, muzeum, instytucję… Dlaczego? To już temat na kolejny artykuł…:)))
Napiszcie, jak Wy świętujecie z Waszymi uczniami i uczennicami! Stwórzmy tu taki katalog inspiracji!
Po więcej zdjęć naszego świętowania zapraszam na instagram Szkoły Dobrej Relacji (https://www.instagram.com/szkola_dobrej_relacji/).
Zostaw komentarz