Integracja jako inwestycja z wysoką stopą zwrotu…
Dziś chcę Wam opowiedzieć o konsultacjach, jakich właśnie udzielam. Wychowawca ma problem w klasie, w której uczniowie są do siebie agresywnie nastawieni, „czerpią radość” z dogryzania sobie, atmosfera pracy staje się nieznośna. Co robić?
Mam wrażenie, że w takich sytuacjach bardzo wyraźnie widać, że inwestowanie czasu – regularnie, codziennie, co tydzień – w budowanie relacji i naukę komunikacji – jest KONIECZNOŚCIĄ. Nauczycielom czasem wydaje się, że wystarczy poświęcić chwilę na początku roku na integrację, bo potem „trzeba realizować program” albo – w przypadku wychowawcy – gasić bieżące pożary. Nieprawda – to jest inwestycja, którą trzeba podejmować praktycznie codziennie, ale zwrot z niej jest bardzo wysoki – uczniowie pracują chętniej, pojawia się między nimi mniej konfliktów, a atmosfera pracy sprzyja ich rozwojowi.
Jak integrować? Jak uczyć komunikacji? Ani świetna metoda, ani ciekawa gra nie jest tu najważniejsza. Istotą jest organizowanie sytuacji, w których dzieciaki mogą współpracować, a potem stwarzanie okazji do rozmowy: co czuliście? Co było dla Was ważne? Co było trudne? Co Was wspierało? I moderowanie tej rozmowy: nie oczekujmy, że dzieci od początku będą umiały rozmawiać delikatnie, z szacunkiem, „bezbłędnie” (który dorosły to potrafi??;)). Pokazujmy poprzez uważną moderację takich rozmów, na czym polega relacyjna komunikacja. To jest nasza rola jako mądrych dorosłych.
Zwróćcie uwagę, że takie działania integracyjne mogą/muszą być podejmowane nie tylko przez wychowawcę – cała wspólnota szkolna powinna być zaangażowana w naukę relacyjnej komunikacji. Tak też ta wspólnota się buduje…
Jeśli szukacie inspiracji do prostych gier i zabaw, budujących współpracę – w „Dobrych relacjach w szkole” zamieściłam spis wartościowych źródeł, z których możecie korzystać… Książka TU.
A jeśli do końca nie wiecie na czym polegać ma relacyjna komunikacja w szkole – zapiszcie się do newslettera – przesyłam w nim wiele treści dotyczących tego tematu: zapis TUTAJ.
Jeśli macie problemy lub pytania dotyczące tego, jak rozmawiać z uczniami/rodzicami/innymi nauczycielami w różnych trudnych sytuacjach – napiszcie w komentarzu lub w wiadomości prywatnej – dziś czekam na Wasze problemy!
Zostaw komentarz