Nowe turbo-recenzje, czyli szybkie “zanotki” z lektur różnych…

Poniżej – kolejna dawka turbo-recenzji. Okazuje się, że nawet parę słów na temat wartościowej książki może zainspirować do jej przeczytania. Na zdrowie!

 

“Dobra relacja” Małgorzaty Musiał.

Ta książka napisana jest przejrzyście, konkretnie, z mnóstwem odniesień do szarej rzeczywistości. Uwielbiam wszelkie “narzędziowniki” i skrzynki z narzędziami… A wszystko pod hasłem: jak w codziennych rodzicielskich wyzwaniach nie tracić z oczu relacji z dziećmi. Mnóstwo myśli dotyczących edukacji😊

 

 

Miłosz Brzeziński “Życiologia”

W tym tygodniu myślę nad zmęczeniem i wyczerpaniem nauczycielskim. Mam akurat taki czas, że tego nie doświadczam, ale dostaję mnóstwo komentarzy, które świadczą, że polski nauczyciel o siebie i swoje potrzeby nie dba.  A tymczasem: ja dbam o siebie! Dopiero się obudziłam, mąż przyniósł mi kawę do łóżka, a ja oddaję się lekturze😊😊😊 Czytam (po raz trzeci) “Życiologię”: autor pisze w sposób wymagający od czytelnika, ale są to jedne z najbardziej wartościowych książek, jakie czytałam (zarówno “Głaskologia”, jak i “Biznes” czy “Wy wszyscy moi Ja”). Bardzo Wam polecam!

 

Thích Nhất Hạnh, Katherine Weare “Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Praktyka uważności dla nauczycieli i uczniów”.

W Helsinkach rozmawiam ze spotkanymi Finami na temat fińskiego cudu edukacyjnego. Wiem, wiem, wyniki PISA pokazują fińskie spadki, ale po pierwsze: nadal są w czołówce;a po drugie: nie traktowałabym wyników PISA jako ostatecznej wyroczni co do jakości edukacji. Wniosek z rozmów jest jeden: dobra edukacja stoi na dobrych, świetnie wykształconych i zadowolonych nauczycielach. Dlatego dziś polecam Wam mój prezent od Mikołaja. Ta książka to absolutne must have dla nauczycieli, którzy chcą dbać o siebie i są otwarci na nowe możliwości w tym zakresie (praca z oddechem, mindfulness itp.)

 

 

Anna Szulc “Nowa szkoła”.

Ważna książka napisana przez praktyka, któremu obce jest pojęcie “niedasizmu”. Ania przygląda się szkole pod kątem możliwości wprowadzenia w niej ożywczych zmian i odwołując się do swojej codzienności pokazuje, że można i że warto tę zmianę zaczynać przy tablicy… Szczególnie mi bliska pozycja, bo Ania jest (jako i ja) wielką propagatorką NVC (Porozumienia Bez Przemocy) w edukacji. Serdecznie Wam polecam! Oby więcej takich książek! 😊 Ps. Moja “Nowa szkoła” jest popisana, pozaznaczana kolorowymi zakreślaczami, pełna moich notatek. Zresztą jak wszystkie moje książki, z którymi pracuję na co dzień. A jak to jest u Was? Bazgrolicie po książkach czy to świętość?

 

A. Brzezińska “W poszukiwaniu złotego środka”

Sobota to czas na spokojną lekturę. Zaglądam do książki, którą kupiłam sobie jeszcze na studiach. Jest to rozmowa z prof. Anną Brzezińską, której studentką miałam zaszczyt być 😊 Dlaczego dzielę się z Wami tą książką? Ponieważ jest to ogromna dawka wiedzy z psychologii rozwojowej człowieka podana w lekkiej formie luźnej rozmowy i z bezustannymi odniesieniami do życia. To pozycja zarówno dla nauczycieli, jak i dla rodziców. Polecam!

 

 

Ola Budzyńska “Asertywność i pewność siebie”

Z ołówkiem w ręku przerabiam kursoksiążkę Oli Budzyńskiej znanej jako @paniswojegoczasu . Od Oli uczę się już od paru lat tego, jak skutecznie planować, realizować i nie zwariować. Jakie efekty? Myślę, że odpowiedzią są Wasze pełne podziwu pytania z cyklu: “Jak udaje Ci się łączyć pracę na pełen etat w szkole (jako polonistka!!!), wychowywanie trójki dzieci, pisanie bloga, sport i realizację dużych projektów typu dyplomowanie, robienie kolejnych certyfikatów itp??” No chyba jestem pojętną uczennicą, a Ola dobrą nauczycielką 😊 Teraz przyszły mi do głowy dwie kwestie: 1. Powiecie, że się chwalę, ile to ja robię… itd. Odp: Dokładnie tak, chwalę się, bo jestem dumna z tego jak ogarniam i że to daje mi mocnego kopa życiowego. 2. A czy zawsze ogarniam? Wyluzujcie, to nie jest tak, że w każdej z tych dziedzin zawsze zasuwam na pełnej petardzie.. Nie zawsze zasilam grono szczęśliwych instagramerek, u których to zawsze wszystko jest git. Jestem normalna i czasem płacę cenę za swój zasuw. Czasem też “się wywalam”… I cały czas uczę się też odpuszczać… Książka Oli o asertywności trochę mi pootwierała oczy na sytuacje, w których myślałam, że jestem asertywna, a okazało się, że nie do końca… Czytam ją też dla Was.. Będę pisała o tym, jak ważna jest mądra asertywność w zawodzie nauczyciela; jakie ważne jest nieagresywne ustalanie granic i dbanie o własne potrzeby…

 

Michał Zawadka “Chcę być kimś”

Wrzucam fotkę bieżącej lektury, którą przeglądam pod kątem wykorzystania w pracy tutoringowej. Michał Zawadka pisze dla młodych ludzi, organizuje dla nich spotkania i warsztaty motywacyjne, wspiera w rozwoju naprawdę wiele osób. Pisze językiem młodych i proponuje wiele ćwiczeń z zakresu rozwoju osobistego. Ja traktuję trzy jego książki jako podręczniki i zbiór zadań dla moich tutee. Szkoda, że tego typu lektury nie są pozycjami obowiązkowymi w polskiej szkole…

 

 

Zofia Aleksandra Żuczkowska “Dialog zamiast kar”

Poczytuję klasykę “Dialog zamiast kar” i przypominam sobie np., żeby powstrzymywać się od szukania rozwiązań, konkluzji, decyzji i ustaleń, a raczej podążać za potrzebami – zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych, “gorących” staram się dawać sobie dużo czasu, zobaczyć potrzeby swoje i drugiej strony. W szkole to jest kluczowe, żeby po pierwsze “kuć żelazo” dopiero wtedy, gdy jest zimne (emocje opadną), a poza tym szukać, jakie potrzeby są ważne w danej sytuacji – dla ucznia, nauczyciela, rodzica… – a nie od razu szukać złotej rady i idealnych rozwiązań… Takiej szkoły – spokojnej, uważniej, zainteresowanej potrzebami i emocjami, życzę sobie w 2020😊😊😊

 

C. Moss, S. Brookheart “Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję?”

Piszę właśnie dużą rzecz o relacyjnym ocenianiu. Dla mnie relacyjne ocenianie=ocenianie kształtujące. Znacie OK? To jest filozofia nauczania, w której najważniejsza jest relacja między nauczycielem a uczniem, między uczniami, ale też relacja ucznia z samym sobą.. (przy autorefleksji, samoocenie, przejmowaniu odpowiedzialności za swoją naukę). Jeśli nie znacie, przeczytajcie na blogu, o co chodzi, macie tam całą zakładkę “ocenianie kształtujące”: https://szkoladobrejrelacji.pl/ocenianie-ksztaltujace.. A poniższa polecajka to trochę biblia OK, pozycja podstawowa. Napisana przejrzyście, z praktycznymi rozwiązaniami i gotowcami.

 

 

Jacek Walkiewicz “Pełna moc życia”

Dla mnie ważną kwestią jest rozwój osobisty i książka, którą Wam dziś polecam to świetne narzędzie służące temu rozwojowi.. Jacek Walkiewicz to mówca motywacyjny, trener i mentor. W “Pełnej mocy życia” w 16 rozdziałach naprawdę otwiera oczy na kwestie, które na co dzień przelatują nam “między palcami”. Ja podczas lektury odpowiedziałam sobie na pytania: co to dla mnie znaczy, żyć z pełną mocą; co mnie powstrzymuje przed ważnymi decyzjami czy: jak na pewne swoje wybory spojrzę ja 90-latka… Na końcu każdego rozdziału zamieszczone jest zresztą parę pytań do refleksji. A najbardziej urzekł mnie fragment o bliskosci z sobą i innymi… Bardzo Wam polecam, to taka lektura, która dodaje skrzydeł 😊
“Edukacja. Przewodnik Krytyki Politycznej”
Co dziś poczytywałam? Stary zbiór “Edukacja” Wydawnictwa Krytyki Politycznej. Abstrahując od konotacji politycznych, muszę powiedzieć, że to bardzo przydatna pozycja, ujmuje problem edukacji w Polsce z różnych perspektyw (finanse, program, system, reformy i inne). Pozycja stara (2013), ale właśnie przez to bardzo ciekawie jest wrócić do tamtej perspektywy..

 

Na półce Refleksje Relacyjne różności

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poprzedni post
Uwaga! Obchodź się delikatnie z błędami!
Następny post
Co to znaczy “dobra szkoła”?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.

Call Now Button